nabídka kurzů
10. 9. – 13. 12. 2024
Kvalifikační kurz pro pracovníky v sociálních službách
se zaměřením na služby sociální prevence
Kvalifikační kurz je určen zájemcům o práci v sociálních službách, nebo pracovníkům v sociálních službách, kteří si potřebují doplnit kvalifikaci dle požadavků zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Kurz je vhodný pro začínající pracovníky (0 – 1 rok praxe).
Náš kurz je specificky zaměřený na služby sociální prevence, viz § 32 z.č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. tzn. na služby typu – terénní programy, kontaktní centra, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, nízkoprahová denní centra.
Termíny: | 10. 9. – 13. 12. 2024 |
1. setkání | 10. – 11. září 2024 |
2. setkání | 25. – 26. září 2024 |
3. setkání | 9. – 10. října 2024 |
4. setkání | 21. – 22. října 2024 |
5. setkání | 6. – 7. listopadu 2024 |
6. setkání | 20. – 21. listopadu 2024 |
7. setkání | 4. – 5. prosince 2024 |
8. setkání | 13. 12. prosince 2024 (závěrečná zkouška) |
Časová dotace: | 158 hod. (112 hod teorie, 40 hod praxe, 6 hod závěrečná zkouška) |
Akreditace: | A2022/0297-PK, MPSV ČR |
Cena: | 17.890,- Kč (kurz je možné financovat Úřadem práce ČR) |
Místo: | Laxus z.ú., Sušilova 1528/1 Hradec Králové |
Výuka: | 9:00 – 16:30 hod |
Kapacita: | 15 účastníků |
Kontakt: | vondrova@laxus.cz, tel. 776 626 305 |
Přihláška: | https://forms.gle/Rdp4xn455zpKpSi4A |
TÉMATA KURZU:
Kvalita a standardy v soc. službách
Cílem je ukotvení pracovníků v oblasti kvality nízkoprahových sociálních služeb, tak aby chápali, k čemu standardy kvality v sociálních službách slouží a jakým způsobem je možné pracovat na zvyšování kvality v konkrétních zařízeních. Dojde k představení legislativního rámce, z kterého téma kvality v sociálních službách vychází a jednotlivých systémů standardů kvality (inspekční, certifikace adiktologických služeb, rozvojový audit České asociace streetwork). Probrány budou jednotlivé tematické oblasti (provozní, procesní, personální) a jejich jednotlivá kritéria v propojení s praxí služeb frekventantů.
Komunikace
Cílem tématu je zvědomení efektivní komunikace jako základního nástroje práce v sociálních službách v každém okamžiku. Účastníci jsou seznámeni se zásadami efektivní komunikace, se stopkami, bariérami a kameny, které jí naopak brání. Důraz je kladen na verbální i neverbální složku komunikace. Cíleně je zde pracováno s výchovnou situací (pojmenování a vytěžení směrem ke klientovi), tématem konfliktu (možnosti předcházení i účinné metody řešení).
Duševní a fyzické zdraví
Cílem výukového bloku je účinně propojit poznatky z vývojové psychologie člověka s obecnými potřebami a schopnostmi klientů v závislosti na jejich věku. Dále pojmenovat a osvětlit změny, které přicházejí se vstupem návykových látek a závislostního chování obecně do života klienta (na úrovni fyzické i psychické, v odrazu jeho chování). Účastníci jsou seznámeni s vybranými psychickými poruchami a jejich projevy. Dále jsou účastníkům představeny vybrané typy zdravotního postižení klientů soc. služeb (ADHD/ADD, LMR, poruchy učení apod.), s jejich projevy a odrazem v potřebách klientů.
Psychohygiena pracovníků
Cílem setkání je ukotvení péče o sebe (po stránce fyzické i psychické) jako základní profesní zodpovědnosti každého pracovníka v sociálních službách a zároveň jako stěžejního prvku prevence vyhoření.
Závislost na sociální službě
Cílem je bližší prozkoumání a poznání slepých uliček, které vedou pracovníky, v dobré víře k vytváření závislosti na dané sociální službě či vztahu s konkrétním pracovníkem. Účastníci kurzu si osvojí způsoby jak rozeznávat skutečné a domnělé potřeby klientů služby a principy, kterými je možné v praxi zamezit zneužívání pracovníků či sociální služby za strany klientů. Bude zde též kladen důraz na rozeznání základních činností sociální služby, které směřují k naplňování poslání dané služby a doplňkových aktivit, u kterých je zvýšené riziko neúčelného nadužívání.
Etika práce
Cílem je zvýšit u frekventantů etickou citlivost formou práce s konkrétními etickými dilematy (příklady). Ozřejměna bude důležitost nastavení profesních hranic pracovníka, uvědomování si možných střetů zájmu a příkladů porušení práv klientů. Dalším důležitým cílem je nastartování celoživotního vzdělávání a profesního rozvoje pracovníků v sociálních službách, tj. uvědomění si sebe sama jako hlavního nástroje pro práci s klienty.
Metody sociální práce
Cílem je praktické osvojení si metod sociální práce formou tréninku modelových situací (např. nácvik oslovení a prvního kontaktu, mapování nepříznivé sociální situace, párování potřeb a možností služby atd.). Dále představení jak základních intervencí, tak i některých inovativních metod (peerwork, komunitní práce, práce na sociálních sítích, pobídková terapie) využitelných v praxi nízkoprahových sociálních služeb.
Sociálně právní minimum
Cílem je vybavit pracovníky v sociálních službách základním penzem znalostí z právní oblasti, které se dotýkají sociální práce a poskytování nízkoprahových sociálních služeb. Konkrétně se jedná o oblasti zákona o sociálních službách, trestního práva, povinné mlčenlivosti, oznamovací povinnosti, sociálního zabezpečení a sociálně právní ochrany dětí.
Krizová intervence
Cílem je seznámit frekventanty kurzu s definicí pojmu krize (krizová situace), na základě jakých událostí krize vzniká, jak na ní lidí reagují, jak jí lze tedy rozpoznat a především jak s lidmi v krizi pracovat (krizově intervenovat). Dále budou představeny jednotlivé formy krizové intervence a jejich specifika. Frekventant po absolvování zvládne „laickou“ krizovou pomoc a případné předání do odborné péče.
Infekční onemocnění
Cílem tohoto vzdělávacího modulu je přiblížení typických zdravotních komplikací a chorob, které se vyskytují u cílové skupiny nízkoprahových sociálních služeb, především pak u osob užívající návykové látky a lidí bez domova. Představeny budou onemocnění, včetně dopadů na psychiku a sociální oblast života klientů. Dále budou představeny opatření jak z oblasti prevence, tak z oblasti léčby a snižování rizik s důrazem na roli kontaktního pracovníka v nízkoprahově orientované sociální službě.
Aktivizační techniky
Cílem výukového bloku je zvědomení technik specifické prevence jako účinného nástroje práce s klienty napříč sociálními službami a seznámení s jejich podobou. Účastníkům jsou prakticky představeny rozličné aktivizační, vzdělávací a výchovné techniky s ohledem na věk a schopnosti cílové skupiny a její potřeby, resp. cíl, ke kterému je technika využita.
Prevence zneužívání klientů
Cílem modulu je upozornit frekventanty na úskalí pomáhajících profesí, s důrazem na specifika nízkoprahových sociálních služeb v oblasti vlastních předsudků, které mohou negativně ovlivňovat spolupráci s klienty, jejichž životní styl není konformní se zažitými společenskými normami. Zároveň jim budou představeny příklady z praxe, kdy formou nezamýšlených důsledků dochází v dobré víře ke zneužívání klientů.
Náročné situace v přímé práci
Cílem je seznámit účastníky s postupy předcházení a deeskalace konfliktních situací spojených s agresí ze strany uživatelů služby. Frekventanti se naučí rozeznávat signály vznikajícího konfliktu a používat základní deeskalační zásady, které se týkají jak konfliktů mezi klienty, tak i konfliktů směřovaných na samotné sociální pracovníky.
Lektorský tým:
Mgr. Denisa Hypiusová, Mgr. Mirka Kaplanová, Mgr. Kristýna Maťátková, Mgr. Irena Šritrová, Mgr. Karolína Zavadilová, Mgr. Lukáš Verner, Mgr. Lenka Pasecká, Bc. Tomáš Žák, Martin Holeček DiS., Bc. Michaela Dlouhá, Ondřej Šulc DiS., Bc. Tomáš Janků, Bc. Lenka Paulová, Bc. Dorota Skokanová, Bc. Dana Janoušková, Mgr. Lenka Dokládalová Bednářová, Tereza Müllerová DiS.
25. 11. 2024 – 20. 2. 2025
(Praha)
Kvalifikační kurz pro pracovníky v sociálních službách - PRAHA
se zaměřením na služby sociální prevence
Kvalifikační kurz je určen zájemcům o práci v sociálních službách, nebo pracovníkům v sociálních službách, kteří si potřebují doplnit kvalifikaci dle požadavků zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Kurz je vhodný pro začínající pracovníky (0 – 1 rok praxe).
Náš kurz je specificky zaměřený na služby sociální prevence, viz § 32 z.č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. tzn. na služby typu – terénní programy, kontaktní centra, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, nízkoprahová denní centra.
Termíny: | 25. 11. 2024 – 20. 2. 2025 |
1. setkání | 25. – 28. listopadu.2024 |
2. setkání | 13. – 16. ledna 2025 |
3. setkání | 27. – 28. ledna 2025 |
4. setkání | 10. – 13. února 2025 |
5. setkání | 20. února 2025 (závěrečná zkouška) |
Časová dotace: | 158 hod. (112 hod teorie, 40 hod praxe, 6 hod závěrečná zkouška) |
Akreditace: | A2022/0297-PK, MPSV ČR |
Cena: | 17.890,- Kč (kurz je možné financovat Úřadem práce ČR) |
Místo: | Termín 25 – 27.11. 2024 – Cafe Therapy, Školská 30, Praha 1, 110 00 28.11.2024 a následující termíny – Senovážné náměstí 977/24, Praha 1, 110 00 |
Výuka: | 9:30 – 17:00 hod |
Kapacita: | 25 účastníků |
Kontakt: | vondrova@laxus.cz, tel. 776 626 305 |
Přihláška: | https://forms.gle/oBVMq887vNLEtTht7 |
TÉMATA KURZU:
Kvalita a standardy v soc. službách
Cílem je ukotvení pracovníků v oblasti kvality nízkoprahových sociálních služeb, tak aby chápali, k čemu standardy kvality v sociálních službách slouží a jakým způsobem je možné pracovat na zvyšování kvality v konkrétních zařízeních. Dojde k představení legislativního rámce, z kterého téma kvality v sociálních službách vychází a jednotlivých systémů standardů kvality (inspekční, certifikace adiktologických služeb, rozvojový audit České asociace streetwork). Probrány budou jednotlivé tematické oblasti (provozní, procesní, personální) a jejich jednotlivá kritéria v propojení s praxí služeb frekventantů.
Komunikace
Cílem tématu je zvědomení efektivní komunikace jako základního nástroje práce v sociálních službách v každém okamžiku. Účastníci jsou seznámeni se zásadami efektivní komunikace, se stopkami, bariérami a kameny, které jí naopak brání. Důraz je kladen na verbální i neverbální složku komunikace. Cíleně je zde pracováno s výchovnou situací (pojmenování a vytěžení směrem ke klientovi), tématem konfliktu (možnosti předcházení i účinné metody řešení).
Duševní a fyzické zdraví
Cílem výukového bloku je účinně propojit poznatky z vývojové psychologie člověka s obecnými potřebami a schopnostmi klientů v závislosti na jejich věku. Dále pojmenovat a osvětlit změny, které přicházejí se vstupem návykových látek a závislostního chování obecně do života klienta (na úrovni fyzické i psychické, v odrazu jeho chování). Účastníci jsou seznámeni s vybranými psychickými poruchami a jejich projevy. Dále jsou účastníkům představeny vybrané typy zdravotního postižení klientů soc. služeb (ADHD/ADD, LMR, poruchy učení apod.), s jejich projevy a odrazem v potřebách klientů.
Psychohygiena pracovníků
Cílem setkání je ukotvení péče o sebe (po stránce fyzické i psychické) jako základní profesní zodpovědnosti každého pracovníka v sociálních službách a zároveň jako stěžejního prvku prevence vyhoření.
Závislost na sociální službě
Cílem je bližší prozkoumání a poznání slepých uliček, které vedou pracovníky, v dobré víře k vytváření závislosti na dané sociální službě či vztahu s konkrétním pracovníkem. Účastníci kurzu si osvojí způsoby jak rozeznávat skutečné a domnělé potřeby klientů služby a principy, kterými je možné v praxi zamezit zneužívání pracovníků či sociální služby za strany klientů. Bude zde též kladen důraz na rozeznání základních činností sociální služby, které směřují k naplňování poslání dané služby a doplňkových aktivit, u kterých je zvýšené riziko neúčelného nadužívání.
Etika práce
Cílem je zvýšit u frekventantů etickou citlivost formou práce s konkrétními etickými dilematy (příklady). Ozřejměna bude důležitost nastavení profesních hranic pracovníka, uvědomování si možných střetů zájmu a příkladů porušení práv klientů. Dalším důležitým cílem je nastartování celoživotního vzdělávání a profesního rozvoje pracovníků v sociálních službách, tj. uvědomění si sebe sama jako hlavního nástroje pro práci s klienty.
Metody sociální práce
Cílem je praktické osvojení si metod sociální práce formou tréninku modelových situací (např. nácvik oslovení a prvního kontaktu, mapování nepříznivé sociální situace, párování potřeb a možností služby atd.). Dále představení jak základních intervencí, tak i některých inovativních metod (peerwork, komunitní práce, práce na sociálních sítích, pobídková terapie) využitelných v praxi nízkoprahových sociálních služeb.
Sociálně právní minimum
Cílem je vybavit pracovníky v sociálních službách základním penzem znalostí z právní oblasti, které se dotýkají sociální práce a poskytování nízkoprahových sociálních služeb. Konkrétně se jedná o oblasti zákona o sociálních službách, trestního práva, povinné mlčenlivosti, oznamovací povinnosti, sociálního zabezpečení a sociálně právní ochrany dětí.
Krizová intervence
Cílem je seznámit frekventanty kurzu s definicí pojmu krize (krizová situace), na základě jakých událostí krize vzniká, jak na ní lidí reagují, jak jí lze tedy rozpoznat a především jak s lidmi v krizi pracovat (krizově intervenovat). Dále budou představeny jednotlivé formy krizové intervence a jejich specifika. Frekventant po absolvování zvládne „laickou“ krizovou pomoc a případné předání do odborné péče.
Infekční onemocnění
Cílem tohoto vzdělávacího modulu je přiblížení typických zdravotních komplikací a chorob, které se vyskytují u cílové skupiny nízkoprahových sociálních služeb, především pak u osob užívající návykové látky a lidí bez domova. Představeny budou onemocnění, včetně dopadů na psychiku a sociální oblast života klientů. Dále budou představeny opatření jak z oblasti prevence, tak z oblasti léčby a snižování rizik s důrazem na roli kontaktního pracovníka v nízkoprahově orientované sociální službě.
Aktivizační techniky
Cílem výukového bloku je zvědomení technik specifické prevence jako účinného nástroje práce s klienty napříč sociálními službami a seznámení s jejich podobou. Účastníkům jsou prakticky představeny rozličné aktivizační, vzdělávací a výchovné techniky s ohledem na věk a schopnosti cílové skupiny a její potřeby, resp. cíl, ke kterému je technika využita.
Prevence zneužívání klientů
Cílem modulu je upozornit frekventanty na úskalí pomáhajících profesí, s důrazem na specifika nízkoprahových sociálních služeb v oblasti vlastních předsudků, které mohou negativně ovlivňovat spolupráci s klienty, jejichž životní styl není konformní se zažitými společenskými normami. Zároveň jim budou představeny příklady z praxe, kdy formou nezamýšlených důsledků dochází v dobré víře ke zneužívání klientů.
Náročné situace v přímé práci
Cílem je seznámit účastníky s postupy předcházení a deeskalace konfliktních situací spojených s agresí ze strany uživatelů služby. Frekventanti se naučí rozeznávat signály vznikajícího konfliktu a používat základní deeskalační zásady, které se týkají jak konfliktů mezi klienty, tak i konfliktů směřovaných na samotné sociální pracovníky.
Lektorský tým:
Mgr. Denisa Hypiusová, Mgr. Mirka Kaplanová, Mgr. Kristýna Maťátková, Mgr. Irena Šritrová, Mgr. Karolína Zavadilová, Mgr. Lukáš Verner, Mgr. Lenka Pasecká, Bc. Tomáš Žák, Martin Holeček DiS., Bc. Michaela Dlouhá, Ondřej Šulc DiS., Bc. Tomáš Janků, Bc. Lenka Paulová, Bc. Dorota Skokanová, Bc. Dana Janoušková, Mgr. Lenka Dokládalová Bednářová, Tereza Müllerová DiS.,
17. 12. 2024
Tváří v tvář s traumatem: strategie, podpora a odpovědi pro zlepšení duševního zdraví
Termíny: | 17.12. 2024 |
Časová dotace: | 8 hodin |
Akreditace: | A2024/0394-SP/VP, MPSV ČR |
Cena: | 2149,-Kč |
Místo: | Laxus z.ú., Sušilova 1528/1 Hradec Králové |
Výuka: | 9:00 – 16:30 hod |
Kapacita: | 15 účastníků |
Kontakt: | vondrova@laxus.cz, tel. 776 626 305 |
Přihláška: | https://forms.gle/9BTd3zqTLdYyuBCP8 |
Lektorka:
Mgr. Kateřina Kábelová – Terapeutka, supervizorka, vedoucí Adiktologického centra poradenství a terapie v Pardubicích.
Anotace a cíl kurzu:
Trauma je psychologický termín, který označuje výrazný a často náhlý psychický nebo fyzický stres, který má dlouhodobý negativní dopad na jedince. Traumatický zážitek může zahrnovat fyzické zranění, ale často je spojen s emocionálním nebo psychickým traumatem. Příčiny traumatu mohou být různorodé a zahrnovat válečné konflikty, násilné útoky, nehody, přírodní katastrofy, zneužívání nebo jiné mimořádně stresující situace.
Trauma může způsobit širokou škálu reakcí, včetně emočního vyčerpání, úzkosti, deprese, vztek a dalších psychických obtíží. Fyzické projevy traumatu mohou zahrnovat problémy se spánkem, bolesti těla nebo dokonce chronické zdravotní potíže.
S účastníky budeme mluvit nejenom o vzniku, průběhu a projevech traumatu, ale také o jeho léčbě, která se může lišit v závislosti na povaze a závažnosti traumatické události. Profesionální pomoc, jako je psychoterapie, a podpora od blízkých jsou často klíčovými aspekty procesu zotavování. Je důležité si uvědomit, že každý jednotlivec reaguje na traumatické zážitky individuálně, a proto se přístupy k léčbě často přizpůsobují konkrétním potřebám a kontextu pacienta.
Absolvent získá vhled do problematiky traumatu – o vzniku, průběhu, projevech, léčbě a prevenci. Absolvent kurzu bude schopen v přímé práci podat komplexnější informace o možnostech řešení nepříznivé situace a bude schopen účinněji odkazovat do služeb, jež přímo s lidmi proživšími trauma pracují.
28. 11. 2024
(Praha)
kapacita kurzu naplněna
Práce s terapeutickými kartami s uživateli sociálních služeb
Termíny: | 28. 11. 2024 |
Časová dotace: | 8 hodin |
Akreditace: | A2023/1346-SP/VP, MPSV ČR |
Cena: | 2149,-Kč |
Místo: | Cafe Therapy, Školská 30, Nové Město, Praha 1 |
Výuka: | 9:30 – 17:00 hod |
Kapacita: | 15 účastníků |
Kontakt: | vondrova@os-semiramis.cz, tel. 776 626 305 |
Přihláška: | https://forms.gle/f9VMdU2Ee3qdYQ396 |
Lektor:
Mgr. Dita Malinská – adiktoložka, terapeutka, sociální pracovnice a dlouholetá pracovnice Adiktologického centra poradenství a terapie v Pardubicích, Absolvovala výcvik v Gestalt terapii. Pracovně se kromě osob s aditkologickou zátěží věnuje i terapii osob, kteří přichází s problematikou úzkostí, depresí, poruch příjmu potravy, s vztahovými obtížemi…
Anotace a cíl kurzu:
Cílem kurzu práce s terapeutickými kartami je naučit sociální pracovníky poznávat základní principy práce s projektivním materiálem. Copingové, Emoční karty a Karty s příbehy ulehčují přístup člověka k jeho vnitřním pocitům a tvůrčí imaginaci, podporují sdílení traumatické události, pomáhají klientovi nacházet vlastní copingové strategie založené na jeho komunikačním stylu a v neposlední řadě podporují hojení. Jejich explicitním cílem je chránit, propojovat a zprostředkovat porozumění svému příběhu a procesu a příbehům jiných. Copingové karty pomáhají odkrývat a vyjádřit názor klientů na život a na jejich jedinečné strategie, které používají, aby se vypořádali s bolestí a ztrátou. Využití Copingových karet je především v krizové intervenci. Na kurzu se účastníci naučí používat model komunikačních a copingových strategií izraelské psycholožky Ofry Ayalon BASIC PH a následně využít model v krizové intervenci a poradenství.
Možný způsob práce s kartami v individuální nebo skupinové práci:
- Vyprávění traumatického příběhu pomocí karet
- Identifikace podpory, zdrojů
- Identifikace pocitů tady a teď
- Identifikace očekávaní do budoucna klienta
- Identifikace možných překážek
- Edukace klienta o copingových strategiích, zapomenutém jazyku, práce s nevyužívanými zdroji
- Identifikace klientových komunikačních kanálů mimo krizové intervence
jaro 2025
Kurz poradenských dovedností pro pracovníky v nízkoprahových službách
Termíny: | jaro 2025 – termín bude upřesněn |
Časová dotace: | 16 hodin |
Akreditace: | A2024/0071-SP/PC, MPSV ČR |
Cena: | 4000,-Kč |
Místo: | Laxus z.ú., Sušilova 1528/1 Hradec Králové |
Výuka: | 9:00 – 16:30 hod |
Kapacita: | 15 účastníků |
Kontakt: | vondrova@laxus.cz, tel. 776 626 305 |
Přihláška: | https://forms.gle/mdwxScmnYkK9L18k6 |
Lektoři:
Mgr. Irena Šritrová – Psycholožka, terapeutka, ambulantně pracuje s dětmi, dospívajícími, dospělými. Má zkušenosti s problematikou duševních nemocí a jejich dopadů na jedince, rodiny i širší sociální okolí.
Mgr. Antonín Hrdý, DiS. – terapeut, adiktolog. Po střední škole vystudoval VOŠ pedagogickou a v průběhu let vystudoval adiktologii na Lékařské fakultě Karlovy univerzity. V roce 2008 začal pracovat s uživateli návykových látek, čemuž se věnuje doposud. V praxi pracuje jak se závislými, tak s jejich blízkými, s lidmi s úzkostmi, depresemi a jinými komplikacemi.
Anotace a cíl kurzu:
Obsahem kurzu je seznámení s procesem poradenského rozhovoru, zejména navázání vztahu mezi poradcem a klientem, hranicím ve vztahu, tématu moci a bezmoci. Součástí je také seznámení s metodami, které zvyšují sebeuvědomění klienta, posilují změnu a jejichž cílem je zplnomocnění klienta. Dalšími tématy jsou práce s klientem ve specifické situaci – práce s klientem v adiktologických službách, s traumatizovaným klientem, práce s dětským/dospívajícím klientem aj. Kromě základního teoretického ukotvení bude kurz koncipován především prakticky. Výklad bude doplněn ukázkami a kazuistikami z vlastní práce. Součástí kurzu je nácvik vedení hovoru, práce s technikami využívanými v poradenství. Důraz bude kladen i na zvědomení si vlastních kompetencí. Praktická část kurzu bude probíhat v malých skupinkách, sdílení a reflexe ve velké skupině.