Sociální a adiktologické služby pro uživatele drog a jejich blízké poskytované ambulantní a terénní formou.
Adresa: Říční 1252/3a, 500 02 Hradec Králové (mapa)
Telefon: +420 734 316 538
Terénní program Hradec Králové: +420 770 138 489
E-mail: kacko.hradec@laxus.cz
Provozní doba: Po – Pá 9:00 – 18:00
Poslání: K-centrum Hradec Králové je nízkoprahové zařízení poskytující sociální a adiktologické služby uživatelům drog a jejich blízkým osobám. Služby jsou poskytovány odborně, v souladu s individuálními potřebami klientů. Cílem je umožnit klientům K-centra vést a rozvíjet běžný způsob života. Ve vztahu k široké veřejnosti je nejdůležitější hodnotou ochrana veřejného zdraví.
Stručná nabídka služeb:
- Kontaktní práce: Kontaktní prací rozumíme specifický druh kontaktu s uživatelem služby, který má za cíl vytvořit dostatečnou vzájemnou důvěru a podmínky potřebné k rozvíjení kontaktu a poskytování dalších služeb. Součástí kontaktní práce je hledání a upevňování hranic komunikace s uživatelem a kultivování schopnosti vyjádřit své potřeby a naučit se využívat existující nabídky služeb. Kontaktní práce má nejčastěji podobu rozhovoru. Odehrává se během klientovy návštěvy v zařízení.
- Základní sociální poradenství: Je poskytováno všem osobám, které se na službu obrátí, a to i těm, které nespadají do cílové skupiny. Jedná se především o předání informací spojených s řešením nepříznivé sociální situace a s možností využití adekvátních služeb.
- Harm reduction program: Jedná se o výdej sterilního injekčního materiálu a dalších doplňků. Zároveň je přijímán použitý injekční materiál k bezpečné likvidaci. Cílem služby je minimalizace rizik plynoucích z injekčního užívání drog.
- Testy na infekční choroby: Jedná se o provádění orientačních testů na hepatitidu typu B a C a vir HIV. Tato služba je určena pro injekční uživatele drog a jejich sexuální partnery. Nedílnou součástí testování je předtestové a potestové poradenství.
- Informační servis: Poskytování informací z oblasti méně rizikového užívání návykových látek, bezpečného sexu, z oblasti zdravotní a sociální, které pracovník předává klientovi za účelem snižování rizik. Pracovník tak činí buď na základě klientovy žádosti, nebo na základě skutečností, které vyplývají z aktuální situace klienta.
- Odkazy a zprostředkování do jiných služeb a s tím související doprovody klientů: Jde o poskytnutí všech informací nutných nebo vhodných k účinnému kontaktování a využívání služeb poskytovaných jinými institucemi. Jedná se zejména o odkazy na zdravotnické a sociální služby, pomoc při kontaktu s úřady, potenciálními zaměstnavateli, odkazy do léčebných zařízení. Klienta je možné v případě potřeby do těchto zařízení doprovodit.
- Poradenství: Poradenstvím v K-centru rozumíme proces, kdy pracovník poskytuje klientovi podporu a vedení v různých oblastech jeho života s cílem zlepšit životní situaci klienta. Poradenství může být jednorázové nebo dlouhodobé (délka trvání je zpravidla předem přibližně stanovena pracovníkem a klientem). Jedná se o předléčebné poradenství, poradenství sociální, právní, osobní a poradenství pro rodiče.
- Možnost využití telefonu a internetu: Využití internetu a telefonu nabízíme za účelem obstarávání běžných záležitostí a udržení kontaktu se sociálním prostředím.
- Hygienický servis: Služba je určená klientům, kteří nemají možnost vykonávat osobní hygienu včetně praní prádla např. z důvodu bezdomovectví, nedostupnosti podobných služeb apod.
- Korespondence: Jedná se o možnost být v kontaktu se zařízením prostřednictvím korespondence případně využívat adresu zařízení pro zasílání a přebírání korespondence od dalších institucí, se kterými je klient v kontaktu.
- Nácvik dovedností: Jedná se o nácvik praktických dovedností, jejichž osvojením a rozvojem klient udržuje osobní a sociální dovednosti, které podporují jeho integraci do společnosti. Patří mezi ně například komunikace a jednání s institucemi a zaměstnavateli, tvorba životopisu, nácvik uživatelských dovedností v práci na PC apod.
- Situační intervence: Jedná se o sociálně terapeutickou práci v konkrétních situacích, při kterých pracovník vstupuje do interakcí, které nastávají mezi uživateli služby, přináší podněty a reflektuje danou situaci.
- Samospráva: Jde o výkon prací spojených s provozem K-centra, zejména úklidových prací a dalších pomocných prací.
- Krizová intervence a první pomoc: V případě potřeby je klientům poskytována krizová intervence a první pomoc.
Cílová skupina:
- Uživatelé drog
- Osoby blízké uživatelům drog (partneři, rodinní příslušníci, přátelé aj.)
Cíle ve vztahu ke klientům:
- Minimalizace zdravotních a sociálních rizik, která vyplývají z užívání drog.
- Motivace uživatelů drog ke změně životního stylu směrem ke stabilizaci zdravotního stavu a sociální situace.
- Motivace uživatelů drog k abstinenci, zvyšování informovanosti o metodách a smyslu léčby.
- Poskytování podpory osobám blízkým uživatelům drog.
Cíle ve vztahu k široké veřejnosti:
- Prevence výskytu infekčních chorob (zejm. hepatitid, HIV/AIDS).
- Bezpečná likvidace použitého injekčního materiálu.
Principy poskytování služeb:
- Nízkoprahovost
- Potřebnost
- Bezpečí a důstojnost
- Odbornost
- Spolupráce
Kapacita: Ambulantní forma: 30 klientů/den
Terénní forma: 5 klientů/den
Personální zabezpečení: Pracovníci služby splňují kvalifikační požadavky dle zákona č. 108/ 2006 Sb., další vzdělávání probíhá také v souladu s tímto zákonem. Supervize je zajišťována externím odborníkem.
Tým:
- Lukáš Gilányi, DiS. – vedoucí centra, adiktolog, sociální pracovník, tel.: +420 731 954 420
- Lenka Chládková, DiS. – kontaktní pracovnice, sociální pracovnice
- Mgr. Kateřina Pechová – kontaktní pracovnice, sociální pracovnice
- Bc. Martin Mikeš – kontaktní pracovník
Projekt byl realizován za finanční podpory Úřadu vlády ČR.
Projekt byl podpořen z dotace poskytnuté Královéhradeckým krajem.
Partnerem projektu je město Hradec Králové.
Naše organizace prostřednictvím K-centra Hradec Králové je zapojena do projektu „Společně a odborně – podpora spolupráce a kvality nízkoprahových sociálních služeb“, reg. č. CZ.03.2.63/0.0/0.0/19_098/0015188, který realizuje Česká asociace streetwork, z.s., a který je zaměřen na podporu rozvoje kvality v nízkoprahových soc. službách pracující formou kontaktní práce prostřednictvím nastaveného systému podpory. Projekt dále vytváří síť jako platformu pro spolupráci soc. služeb mezi sebou a s veřejnou správou a samosprávou. Součástí projektu je pilotování metodiky evaluačního nástroje pro služby a vytvoření materiálu doporučených postupů pro nízkoprahové soc. služby. Projekt je realizován v celé ČR vyjma hl. města Prahy a zapojí se do něj 61 nízkoprahových soc. služeb.
Projekt je spolufinancován Evropskou unií a podpořen z Operačního programu Zaměstnanost.
