První pomoc při problémech spojených s hazardním hraním

Uvědomte si problém

  • Přiznejte si problém a chovejte se podle toho.
  • Vyhněte se jakémukoliv hazardu i všemu, co s ním souvisí.
  • Vyhýbejte se jakýmkoliv podnětům spojeným s hraním.

Důvod: Hazardní prostředí a reklama hazardu jsou psychologické pasti. Vyvolávají silné bažení a oslabují sebeovládání.

Finance představují riziko

  • Nenoste u sebe větší částky a platební kartu. Omezte přístup k penězům.
  • Zvolte bezpečné a klidné zaměstnání, tj. práci bez nočních služeb a bez přístupu k penězům.

Důvod: Předejdete tak bažení, recidivě, zpronevěře a vězení.

Dluhy

  • Rodině i přátelům poctivě řekněte o problému s hazardem a dluzích.
  • Spočítejte své dluhy, realisticky odhadněte možnosti splácení a věřitele informujte. Dluhy splácejte postupně, plánovitě a předvídatelně.
  • Dluhy je třeba splácet bezhotovostně, aby se předešlo recidivě.
  • Uvědomte si, že váš hlavní problém nejsou dluhy, ale patologické hráčství.

Důvod: Máte-li se s druhými lidmi dohodnout, je třeba s nimi komunikovat.

Motivace

  • Posilujte motivaci. Připomínejte si ztráty z hazardu, vnímejte jeho rizika a také výhody střízlivého života.
  • Vypracujte si kartu hráče – jde o soupis negativních důsledků hraní na Váš život. Kartu mějte u sebe a v případě, že budete chtít jít hrát, připomeňte si důvody proč nehrát
  • Uvědomujte si, která prostředí vaši motivaci k abstinenci od hazardu posilují a která ji oslabují. Dobrá prostředí vyhledávejte a rizikovým se vyhýbejte.

Důvod:  Posilování motivace usnadňuje dlouhodobou abstinenci od hazardu. Práci s motivací lze použít také ke zvládnutí bažení.

Naprostá abstinence je snazší

  • Abstinuje od všech forem hazardu
  • Vhodné je abstinovat od alkoholu a drog! Alkohol oslabuje vaše sebeovládání!
  • Pomáhá dobrá organizace času a střední míra zátěže, tj. nenudit se, ale nebýt ani vyčerpaný.
  • Pomáhají tělesná aktivita, např. chůze nebo běh, relaxační techniky, jóga, klidné dýchání do břicha s prodlouženým výdechem

Důvod:  Hazard, alkohol, drogy, únava i nuda zhoršují sebeovládání.

Dlouhodobá péče o sebe

  • výše uvedená opatření musíte přijmout trvale
  • Nedaří-li se vám hraní zastavit, vyhledejte odbornou pomoc, nemusíte v tom být sami!
  • Léčba má být dlouhodobá a na začátku intenzivnější.

Důvod: Hazard vytvořil nezdravé myšlenkové vzorce a návyky. Jejich překonání vyžaduje dlouhé a systematické úsilí.

Většina patologických hráčů trpí následky stresu a měli by umět ho dobře zvládat. Potřebují také spolehlivé informace o svém problému

 (S úpravami MUDr. Karel Nešpor, CSc. – Už jsem prohrál dost)

Pamatujte!

  • hazardem si nelze z dlouhodobého hlediska vydělat
  • hazard je „zábava“, ne zdroj obživy
  • nehrajte, abyste vydělali na nezbytné
  • špatná nálada zvyšuje pravděpodobnost, že budete hrát déle
  • alkohol a jiné návykové látky bourají zábrany
  • prohrané peníze zpět nevyhrajete
  • za co peníze utratíte je vaše volba
  • herna není „dobré“ místo