Jak se nařízení spojená s epidemií covid-19 promítají do služeb ambulantních center či centra poradenských služeb pro obviněné a odsouzené? Nebojí se začít využívat online prostor ke konzultacím!

Ambulantní centra v Hradci Králové, Pardubicích, Náchodě i Svitavách začala v nouzovém stavu působit v online prostoru, do kterého přenesla část svých konzultací. „Smyslem je ochránit zdraví klientů i nás pracovníků před nákazou covid-19 a umožnit konzultace těm, pro které by byly osobní schůzky v tuto chvíli nedostupné,“ vysvětluje Irena Šritrová, vedoucí Ambulantního centra Hradec Králové.

Odpovídá také na otázku, v čem spatřuje přínosy, ale i úskalí těchto konzultací: „Největší výhodou je samozřejmě možnost pokračovat v započaté léčbě nebo poradenství v situaci, kdy osobní konzultace nejsou možné. To se projevilo v tomto roce na jaře, kdy byly služby pro osobní konzultace uzavřené, ale i nyní, kdy jsou lidé v karanténě, případně mají obavy z nákazy. Tato forma kontaktu je pro ně bezpečná. Další výhodou může být zejména pro dojíždějící klienty časová i finanční úspora.

Naopak jako největší překážka pro poskytování online konzultací se nám ukazuje obava klientů, zda to ¸technicky zvládnou‛, případně se jim nedaří najít v domácnosti vhodný prostor, kde by měli na konzultaci klid a soukromí.  Proto nabízíme i telefonické a emailové konzultace, které jsou pro někoho dostupnější.

Musím ale přiznat, že i pro nás bylo využití online prostoru k něčemu tak křehkému, jako je setkání dvou lidí v rámci terapie, výzvou a nějaký čas nám trvalo, než jsme si na tento způsob zvykli. V tuto chvíli, kdy se epidemiologická situace zlepšuje, už zase klienti dávají přednost osobním setkáním. Každopádně zkušenosti s online konzultacemi nám ukázaly, že díky nim můžeme v budoucnu zůstat dostupní i v situacích, kde bychom dříve museli docházení přerušit.“

Shodujeme se na tom, že osobní kontakt je nenahraditelný.

Konzultace ve virtuálním prostoru v podzimní „druhé vlně“ onemocnění mohlo začít realizovat také Centrum poradenských služeb pro obviněné a odsouzené, jehož pracovníci obvykle přichází za klienty přímo do prostředí věznic. Právě tyto klienty zasáhla koronavirová krize zvláště silně, neboť z důvodu zamezení šíření nákazy byly v prostředí věznic zakázány návštěvy, a klienti tak často ztratili možnost osobního kontaktu. Nyní se jej daří navázat alespoň virtuálně.

O nové zkušenosti hovoří Aleš Vaněk, vedoucí CPSOO: „Konzultace ve věznicích je možné realizovat prostřednictvím virtuální Skype návštěvy. Je to pro nás nová zkušenost stejně jako celá řada nových zkušeností, které jsme tento rok všichni zažili. Vždy se snažíme dívat na komplikace, které přichází, větším dílem jako na příležitost a zároveň přemýšlet o limitech a rizicích. Ušetřit hodiny v autě bez nervů, zda silničáři opět nezaspali je sice fajn, zároveň se všichni shodujeme na tom, že osobní kontakt je nenahraditelný, i když vlastně ani nevíme proč. Je to také příležitost naplno zažít svět online a reflektovat, jak nám v něm vlastně je. Dokonce se objevují i filozofická témata o tom, kde vlastně sídlí lidské vědomí a proč online ,není ono´. Těšíme se na to, až nám klienti o sobě nebudou podávat jen digitální obraz, zároveň jsme rádi, že se můžeme setkat alespoň virtuálně. Přeji nám všem, abychom se mohli potkávat v živých časech.“